מה המפעילים הסלולארים בוחרים?

הבחירות אתמול הביאו איתם גל של מבצעי בחירות, עסקים שנהנים מהרוח הגבית ויום השבתון, כדי להציע הצעות ברוח החג.

בתחום הסלולאר מספר חברות יצאו במבצעי בחירות למנויי סלולאר במחירים נמוכים עם חבילות גלישה גדולות.

אז נכון שלא כל לקוח צריך חבילת גלישה גדולה, ולפעמים אין טעם לשלם יותר ולא לנצל את החבילה הגדולה, אבל טוב לדעת שהמחירים עדיין נמוכים לטובת הלקוחות.

אבל מה שאני מנסה להבין היא מה האסטרטגיה בשלב זה של כל חברה. אני די בטוח שיושבות קבוצות עם מיטב אנשי השיווק והמכירה וחושבות מה עוד הן יכולות לעשות כדי להציל את החברה מהשוק המתרסק. לפעמים הכיוון הוא לפנות לאפיקים חדשים כמו בואו נעשה טלויזיה, או אולי כרטיסי אשראי וסליקה?

לפעמים מחפשים מה עוד אפשר לעשות בתחום הקיים וכיצד ל”המציא את החברה מחדש” – אה, אפשר מבצע בחירות. יופי.

בתהליך אסטרטגי, הצעד הנכון הוא לחסל את התחרות על ידי הורדת מחירים כך שהשחקן החלש יצא מהשוק.

כיום יש 6 מפעילים אמיתיים ועוד מספר מפעילים וירטואלים

המפעילים הותיקים והגדולים סובלים מבעיות כמו חוב שנדרש לשלם (מה שמעלה את מחיר הכסף) או בעיית שווי.

פרטנר עלולה להחליף בעלות חזרה להאצ׳יסון או להימכר לבעל אמצעים אחר אם חיים סבן יגיע למסקנה שעדיף לרשום הפסד ולהחזיר את המניות כי השווי כרגע נמוך מהתשלום שהוא אמור להעביר. גם הוא מבין כנראה שזה נחמד להוסיף מנויי טלויזיה אבל זה עסק שהרווחיות בו נמוכה גם כן מאחר שדורש תפעול, מערכות ושרות וכמובן תוכן, שזה הדבר שהכי חסר. המגמה בכל העולם היא לדלג על המתווך. הלקוחות הצעירים והמודעים קונים את התוכן שלהם ישירות מיצרן התוכן: נטפליקס, דיסני ועכשיו גם אפל שנכנסת למשחק. השוק הישראלי אינו גדול מספיק כדי לייצר תוכן מקומי שיצדיק השקעות בהפקות מקור אשר יימכרו אך ורק למנויים. עדיף להיות סרט הוליוודי כושל מאשר ישראלי מצליח. אלה חוקי המשחק.

כניסה לתחום התשלומים לא רלוונטית לחברות הסלולאר. אפל מדגימה זאת באופן הטוב ביותר. היא כבר זמן רב בתחום התשלומים וכעת משלימה את הצד של כרטיסי האשראי (רק כדי לכסות את השוק טוב יותר) והיא בכלל לא מפעיל סלולארי וממש לא אכפת לה כמה משלם מנוי למפעיל שלו.

כניסה לכל תחום חדש שהסינרגיה לקיים היא קצת ערטילאית כמוה כהקמה של עסק חדש שהמטרה לקחת ממנו כסף טוב שיחפה על ההפסדים באפיקים האחרים.

סלקום שהיתה החלוצה והמובילה בתחום הכניסה לטלויזיה באינטרנט מבינה שזה נחמד מאוד לחסל את הטכנולוגיות הישנות של יס (לוויין) והוט (כבלים) ולרכב על חיבור האינטרנט שנמצא בכל בית, אבל גם היא סובלת מבעיית התוכן ומעקף המתווך. היום כדי לראות את שידורי כאן, ערוץ 12 או 13 אפשר פשוט להוריד את היישומים שלהם ולצרוך אותם ישירות. לא צריך אפילו את עידן פלוס יותר. יש חסם עליון בכמות מנויי הטלויזיה ויש זליגה של מנויים לתוכן הישיר – כגון נטפליקס. תגיד לי בן כמה אתה ואגיד לך מי ספק התוכן שלך בטלויזיה.

סלקום מתקדמת מאוד בפרישת תשתית ה-1 גיגה שלה בחיבורי האינטרנט הביתיים(וגם פרטנר שהחלה עוד לפניה בפרישת סיבית אופטיים של עד 1 גיגה). לשם כך היא רכשה חלק מפרוייקט הסיבים האופטים. זהו פתרון נכון בשנים הקרובות עד לכניסה של דור 5 שעלולה ליטול ממנו את העוקץ, אך מאחר שדור 5 לא יהיה כאן ב-5 השנים הקרובות, יש עדיין שוק פתוח להשתלט עליו ולסלקום (ואולי גם לפרטנר) יהיה יתרון בתחום הזה אל מול בזק ויתר המפעילים בשוק. האם הלקוח ישלם יותר עבור החיבור הזה? כנראה שלא, אבל לפחות הוא יבחר בסלקום כי היא מציעה מוצר שאין למתחרים (סוף סוף).

בזק נמצאת בצומת דרכים ומאבק שליטה. היא אמנם מחזיקה בפלאפון, יס ובזק בינלאומי, אבל גם היא צריכה לשרת חוב גדול והיא הגיעה לרמת הון עצמי בעייתית אפילו עבורה. היא מנסה לחבר את הפעילויות ולאחד אותן, במקום פשוט להיפטר מהפעילויות שאין להם עתיד (אולי יש להפסדים יתרון במיסוי). יס רוצה לעבור להשתמש בתשתיות האינטרנט לטלויזיה במקום הלוויין, החלטה שהיא מאוד נכונה. השינוי הזה רק יאפשר למשוך עד כמה שאפשר את המנויים הקיימים (עם יכולת בלתי הגיונית לשמר את ההכנסה) כאשר בתחרות על התוכן היא כבר מפסידה מראש לנטפליקס. אין צורך יותר במתווך.

הוט מיישרת קו בנושא הטלויזיה ומבינה שהקרב שם אבוד, (כבר כיום להוט יש אפלקציית VOD באינטרנט שלקוחות הוט יכולים לצרוך תוכן מכל מקום ולשם היא כנראה הולכת) אבל כל עוד יש מנויים משלמים, אז זה בסדר. לפחות אפשר להפסיק להוציא כספים על תשתיות. בתחום המובייל היא נחשבת לשחקן מחיר בטווח הנמוך. כל הגדולות בבעיה כי יש להם לקוחות קיימים ולכן כל הורדת מחיר משפיעה עליהן מהותית, אבל הוט היא באמצע כי בסך הכל את הגידול בכמות במנויים היא עשתה כבר בתקופת המחירים הנמוכים, ולכן פחות רגישה לנושא.

גולן טלקום, כיום אלקטרה, בנתה במקור מערך רזה של תפעול ונכנסה מראש כשחקן מחיר. היא מוגבלת אך ורק למנויי סלולאר ואינה פעילה בשום אפיק אחר. מעבר הבעלות לאלקטרה ייתכן ולקח ממנה חלק מהיתרונות שהיו, כגון חיבור זול באירופה למנויים שיוצאים מהארץ. אני לא יודע להגיד עד כמה האופן שבו היא מתנהלת כיום מאפשר לה להיות רווחית. בכל מקרה נראה שאין לה יכולת עצמית להשקיע בתשתיות או להפתח.

We4G, השחקנית החדשה, נכנסה כשחקן מחיר, גם עם תשתית רזה. החברה נהנתה מהגל הראשוני של אלו שמתניידים מהר לכל מקום חדש שמציע מחיר טוב, ולכן גם אלו לקוחות שאינם נאמנים וישארו כנראה רק בגלל המחיר. מה המטרה שלה לא ברור. בזמן שעבר בין היום בו קיבלה את הרישיון ועד שהתחילה לפעול מסחרית היה ארוך מאוד, וכל עוד יש מי שיממן אותה, היא יכולה להמשיך כסמן המחיר הימני במקום גולן או יחד איתה.

אז מה אמור לקרות?

לכולם ברור שהמצב לא יישאר כמו שהוא. כאשר צצות כתבות על כך שמשרד התקשורת שוקל הפעלת מחיר מינימום למנויי סלולאר, אנו יכולים להבין שיש איזה לוביסט שפועל במרץ כדי להציל מה שניתן.

לדעתי מחיר מינימום זה גימיק טוב, אבל פתרון רע. אבל זו דעתי האישית.

כן ברור שהמסלול יהיה איחוד. לא ישארו 6 מפעילים. אם לא יהיה איחוד, אז מסתכנים בכך שאכן מפעיל מסויים יקלע לקשיים. עד כמה שמוזר הדבר, הסיכון למפעילים הגדולים גדול מאשר לקטנים, בעיקר מסיבת החוב.

זו התוצאה של הבחירות. הקודמות. נמתין ונראה מי יהיה שר התקשורת הבא ואיך הוא יטפל בבעיית הסלולאר.