תחשבו בראש סטודנטיאלי

העולם האקדמי זכה לנפח משמעותי בשנה האחרונה, כששערי השמיים נסגרו בעקבות המגפה, ועובדים נשלחו לחל”ת. האוניברסיטאות והמכללות מצאו את עצמן מול כמויות אדירות של צעירים, שהבינו שאין ברירה – הם חייבים לשים בצד את רעיון “הטיול הגדול”, רק לעת עתה; ולעשות משהו מועיל בנוגע לחיים שלהם.

מיכל, מנהלת אגודת סטודנטים באחת המכללות בארץ, שפכה בפניי את דלי העומס שנמצא בימים אלה על שולחנה. “יש מלא דברים שצריכים לקבל מענה, ורצוי שתהיה להם תשובה כבר אתמול”, היא הסבירה לי בטרוניה. “אני לא יודעת במה להתחיל”.

התעניינתי בנושאים הבוערים שבהם היא צריכה לטפל בהקדם, והיא שמחה על ההזדמנות. “דבר ראשון, מדובר בשאלון שאנחנו מתבקשים להעביר כרגע לסטודנטים, ולברר את הנכונות שלהם לשוב לספסל הלימודים; הכוונה ללמוד ממש במכללה, ולא במערכות אונליין. זה דורש אישור של מעל ל־85 אחוזים לפחות. שלחתי לסטודנטים ולסטודנטיות מייל, אבל לא כולם השיבו לי; והמרצים עמוסים גם ככה, ולא ממש עוזרים בעניין”.

“חשבת פשוט לשלוח להם הודעת SMS?” שאלתי כדרך אגב, ועצרתי את שטף הדיבור האינטנסיבי שלה.

“הודעת SMS?” היא השיבה לי בשאלה חוזרת.

“כן”, חייכתי. “עד כדי כך זה פשוט. מתחברים למערכת שמקבלת את נתוני מספרי הטלפון של כל התלמידים, ושולחים לכולם הודעה גורפת”.

“אבל, מה הם יעשו עם ההודעה הזו? איך היא בדיוק תעזור לי לקבל את המידע שאני צריכה?”

הסברתי לה שאפשר לחבר לכל הודעת SMS לינק שיעביר אותם ישירות לטופס שהוא בעצם שאלון, ודרכו היא תוכל לקבל את התשובות.
“נראה לי שאף אחד לא יתאמץ להיכנס לטופס הזה”, היא ציינה באכזבה.

“אין שום בעיה”, מיהרתי לעודד אותה. “תוכלי לקבל תשובה מהם במשוב חוזר עם ספרה, כשכל ספרה מייצגת פרמטר של תשובה. נניח שהספרה 1 אומרת שהם מוכנים לשוב באופן חד פעמי; הספרה 2 אומרת שהם לא מוכנים לשוב בכלל, וכן הלאה. זו שיטה שתמיד עובדת עם אנשים שאין להם זמן להשקיע בכניסה לעמוד ובמענה על שאלות”.

עכשיו העיניים של מיכל כבר האירו משמחה. “אדיר. זה חוסך לי ים של זמן. אני לא מבינה איך לא חשבתי על זה קודם”, היא כמעט פצחה בריקוד.

“רגע, אז אני יכולה לשלוח להם הודעת SMS גם על עדכונים חמים מהמכללה?!” היא לא המתינה לתשובה, כי הבינה בעצמה שהכול אפשרי, והכול קורה בלחיצת כפתור, ומגיע היישר לכף ידו של הסטודנט או אל כף ידה של הסטודנטית.

“נראה לי שהערב אני אצליח סוף־סוף להגיע למכון הכושר. כבר חודשיים שאני מודיעה ברגע האחרון על ביטול של שיעור בגלל העומס בעבודה. מי היה מאמין שהודעת SMS יכולה לפתור לי את כל העניין”.